Na de zelfrijdende auto is ook de zelfrijdende vrachtwagen volop in ontwikkeling. Maar hoe ver is de techniek en wat zijn de voordelen? Het grootste nadeel is het verlies aan banen. Het zal voor de vele chauffeurs dan ook geen leuk nieuws zijn dat de technologie snel gaat. De eerste zelfrijdende vrachtwagen zal dan ook slechts een kwestie van tijd zijn. Toch is het nog geen tijd om te treuren. Net als bij de zelfrijdende auto zal ook de zelfrijdende vrachtwagen nog altijd van een bestuurder gebruik moeten maken. Het rijden zal alleen wel een stuk eenvoudiger worden.

De voordelen van de zelfrijdende vrachtwagen

Er zijn vele voordelen op te noemen. Bij bijna ieder voordeel zal er geld bespaard worden. Dat is bij de transport sector iets wat bij veel bedrijven ook noodzakelijk is. Doordat de chauffeur van een minder groot belang wordt zal daar de grootste besparing op worden behaald. Daarnaast is er minder oponthoud door rusttijden. De vracht kan dan ook sneller worden afgeleverd. De zelfrijdende vrachtwagen zal daarbij ook minder ongelukken veroorzaken en dat is weer voordeliger voor de verzekering. De premie voor de vervoerder zal dan ook omlaag gaan.

Beter voor het milleu

Een zelfrijdende vrachtwagen rijdt zoveel mogelijk op een constante snelheid. Dit houdt in dat er minder diesel verbruikt wordt. Dit is een financiële besparing maar ook een verbetering voor het milieu. De technologie maakt het mogelijk om de zelfrijdende vrachtwagens achter elkaar te laten rijden. Er zal dan diesel bespaard worden doordat de vrachtwagen in de luchtstroom van de voorganger rijdt. Dit is ook bevordelijk voor de doorstroming van het verkeer. Het is voor de personenwagens ook beter dat de vrachtwagens achter elkaar rijden dan gespreid over de wegen.

Platooning is de toekomst

Het principe dat de vrachtwagens achter elkaar rijden wordt ook wel ‘Platooning’ genoemd. De zelfrijdende vrachtwagens rijden dan in een peloton. Dit kunnen vrachtwagens van dezelfde vervoerder zijn maar ook vrachtwagens van verschillende transporteurs. Naast dat er diesel bespaard wordt door de luchtstroom kunnen de vrachtwagens ook beter op elkaar anticiperen. Remt de voorste vrachtwagen dan zal dit automatisch doorgeven worden aan de volgende vrachtwagens. Dit geldt dan ook voor het optrekken.

De taak voor de chauffeur

We spraken al kort over de taak van de chauffeur. Ook bij platooning zal er in iedere vrachtwagen een chauffeur aanwezig zijn. De eerste chauffeur van de het peloton rijdt handmatig. De volgende zelfrijdende vrachtwagens volgen deze rijstijl. De chauffeurs in de volgende vrachtwagens beschikken over een tablet. Daarop wordt het zicht van de eerste chauffeur getoond.

Grootschalige proeven zijn succesvol

Er wordt flink geëxperimenteerd met de zelfrijdende vrachtwagens. Een mooi voorbeeld is een proef waar tientallen vrachtwagens aan deelnamen. Deze reden vanuit diverse grote Europese steden naar de Rotterdamse Maasvlakte. Deze proef kwam tot stand met de ministeries van de Europese landen en door de fabrikanten.
Onder andere Scania, Daf en Volvo namen deel aan deze proef. Dit laat zien dat niet alleen de overheid van Nederland druk bezig is met de zelfrijdende vrachtwagens. Ook andere landen en fabrikanten zijn volop bezig om snel de eerste zelfrijdende vrachtwagens te laten rijden.

De gebruikte technologie achter de zelfrijdende vrachtwagen

Om de vrachtwagens zelfstandig te laten rijden wordt er van veel technologie gebruik gemaakt. Dit zijn onder andere sensoren en camera’s. Het meest belangrijke is wifi-p, dit wordt ook wel IEEE genoemd. Dit is een signaal (wifi) wat het mogelijk maakt om met hoge snelheid op andere zelfrijdende vrachtwagens te reageren. Deze technologie maakt het niet alleen mogelijk om met andere zelfrijdende vrachtwagens te communiceren maar ook met de toekomstige zelfrijdende auto’s. Denk hierbij aan de Tesla en de zelfrijdende auto die Google aan het ontwikkelen is.

De sensoren en de camera’s houden objecten in de gaten. Daarbij wordt van slimme software gebruik gemaakt. Zo kan een sensor waarnemen of er een andere zelfrijdende (vracht)wagen in de buurt is. Dit wordt dan gezien als een object waar rekening mee moet worden gehouden. Deze kan immers van baan veranderen of onverwacht remmen. De sensoren nemen ook bomen of verkeersborden aan de kant van de weg waar. Dit wordt als een minder groot aandachtspunt gezien aangezien deze zich niet verplaatsen en dus minder gevaar opleveren.

Hoe gaat de toekomst eruit zien?

De technologie gaat snel en het zal dan ook niet lang meer duren voor de eerste zelfrijdende vrachtwagen klaar is om te rijden. Toch zijn er nog wel een aantal andere zaken waar rekening mee gehouden moet worden. De chauffeurs bijvoorbeeld. Waar staan deze in het verhaal. Willen die wel met een tablet meekijken wat er gebeurt? En hoe lang is het geconcentreerd kijken naar een scherm mogelijk? Het is dus niet alleen de techniek die de voortgang bepaalt maar ook de menselijke aspecten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *